24. tydzień ciąży oznacza, że za tobą już połowa drogi oczekiwania na dziecko. Do tej pory w twoim organizmie zaszło wiele zmian, a kolejne przed tobą. Sprawdź, jak na tym etapie powinnaś o siebie zadbać – by poprawić swoje samopoczucie i zapewnić dalszy prawidłowy rozwój dziecka.

W 24. tygodniu ciąży twój brzuch coraz wyraźniej się powiększa. Intensywniej przybierasz na wadze, dlatego możesz odczuwać wiele nieprzyjemnych dolegliwości. Wystarczy jednak o siebie zadbać, by przez kolejne tygodnie czuć się komfortowo.

Zadbaj o skórę na brzuchu

24. tydzień ciąży to okres wzmożonego powiększania się brzucha. Skóra staje się więc bardziej napięta, w efekcie czego możesz odczuwać uciążliwe swędzenie.

By złagodzić ten dyskomfort, a jednocześnie zmniejszyć ryzyko pojawienia się rozstępów, zacznij stosować odpowiednie kosmetyki pielęgnacyjne. Sięgnij po preparaty silnie nawilżające przeznaczone dla kobiet w ciąży, które zapewnią właściwy poziom nawodnienia oraz przyczynią się do utrzymania elastyczności.

Pamiętaj o wykonaniu testu obciążenia glukozą

W 24. tygodniu ciąży powinnaś otrzymać skierowanie na badanie – test obciążenia glukozą, który pozwala zdiagnozować cukrzycę ciążową.

Istotą badania jest pomiar poziomu cukru we krwi: na czczo oraz po wypiciu roztworu glukozy. W zależności od rodzaju badania, pomiarów dokonuje się po jednej albo po jednej i po dwóch godzinach od wypicia roztworu .

Jeśli wynik badania wskaże na cukrzycę ciążową, koniecznością będzie wprowadzenie zmian w codziennej diecie. Czasami to wystarczy, by unormować skaczące stężenie glukozy we krwi, które występuje po posiłkach. Jeżeli odpowiednia dieta nie przyniesie oczekiwanych efektów, diabetolog zadecyduje o wprowadzeniu insuliny.

Uwaga na omdlenia i zawroty głowy

24. tydzień ciąży to okres, w którym możesz narzekać na częste zawroty głowy i omdlenia. Jest to objaw typowy, ponieważ na tym etapie pojemność minutowa serca wzrosła o 8% w stosunku do wartości sprzed ciąży. Dochodzi także do spadku ciśnienia krwi, co również wpływa na zwiększoną tendencję do zawrotów głowy.

Jeżeli masz wrażenie, że zaraz zemdlejesz i widzisz „mroczki”, natychmiast usiądź lub połóż się na lewym boku. Unikaj także gwałtownego wstawania – zapobiegniesz zawrotom głowy.

Zapisuj najważniejsze rzeczy

Wiele kobiet w 24. tygodniu ciąży odnotowuje wyraźny spadek koncentracji. W efekcie pojawiają się trudności z zapamiętywaniem.

Jeśli musisz załatwić ważne sprawy, twórz listy. Zapisuj na kartkach to, co masz kupić, zrobić, itp. Dzięki temu nic nie umknie twojej uwadze – nawet, jeśli będziesz bardzo rozkojarzona.

Odżywiaj się zdrowo

W miarę rozwoju ciąży, zwiększa się twój apetyt. Pamiętaj jednak, by nie jest za dwoje, a dla dwojga. W II trymestrze ciąży zwiększ wartość energetyczną diety o 360 kcal na dobę, zaś w III o 475 kcal/d. Ważne jest przy tym, by w codzienne menu było zróżnicowane – dzięki temu dostarczysz wszystkie cenne witaminy i składniki mineralne. Od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na słodkie przekąski – zachowaj jednak umiar, by po ciąży nie pozostało wiele dodatkowych kilogramów.

Pamiętaj, że wiele ciążowych dolegliwości jest typowych dla tego okresu. Jednak zawsze, gdy masz jakiekolwiek wątpliwości, niezwłocznie skontaktuj się z ginekologiem. Specjalista rozwieje twoje obawy.