Pierwsze kroki na siłowni stawiamy często niepewnie, nie wiedząc, jaki trening będzie dla nas optymalny. Planując swój czas i rodzaj wysiłku, nie możemy porywać się z motyką na słońce – będzie skutkować to przećwiczeniem, a nasz zapał do uzyskania wymarzonej sylwetki bardzo szybko osłabnie. W wielu miejscach natkniemy się na informacje o treningu siłowym całego ciała, który poprawi naszą kondycję. Warto zastanowić się, dla kogo FBW będzie optymalnym wysiłkiem.

Full Body Workout (FBW) to trening siłowy, w czasie którego podczas jednej sesji treningowej staramy się pracować wszystkimi największymi mięśniami naszego ciała. Aby to osiągnąć, wykonuje się zazwyczaj ćwiczenia wielostawowe (np. martwy ciąg, przysiady z obciążeniem, wiosłowanie), które mają na celu zaangażowanie w wysiłek kilku grup mięśni naraz. Podczas przygotowania planu treningowego należy zacząć od serii obejmujących największe mięśnie w ciele: nogi, plecy, klatkę piersiową, następnie przejść do mniejszych, czyli barków,  tricepsów, bicepsów, a na sam koniec zostawić ćwiczenia na brzuch (dzięki temu nie zmęczymy go już na początku, co mogłoby skutkować brakiem siły i odpowiedniej postawy przy następnych ćwiczeniach). Liczba serii, powtórzeń, a także obciążenie zależne są od naszej kondycji i efektu, jaki chcemy osiągnąć.

Korzyści płynące z treningu FBW


Jak mogliśmy się już przekonać, założenia tego typu treningu są bardzo proste. Właśnie dlatego Full Body Workout polecany jest jako trening nawet dla początkujących. Oprócz tego ma też sporo innych zalet – jest bezpieczny: niesie ze sobą mniejsze ryzyko kontuzji, pozwala na harmonijny rozwój ciała, a także przygotowuje do stopniowego zwiększania obciążenia.

W zależności od naszych preferencji, umiejętności i kondycji do ćwiczeń będziemy mogli wykorzystać drążek do podciągania, maszyny izotoniczne, kettle, ciężarki, gumy, sztangi… i wiele, wiele więcej różnych przyrządów. Dlatego ważne jest, żeby wybrać odpowiednie miejsce do ćwiczeń. Dobra siłownia w Gliwicach posiada na wyposażeniu odpowiedni sprzęt, dzięki któremu Twój trening będzie ciekawszy i bardziej urozmaicony.

Dla pani, która ograniczała swój pobyt na siłowni do spaceru na bieżni lub jazdy na rowerze stacjonarnym, taki sposób treningu będzie czymś nowym, jednak nie czymś, czego należy się obawiać. FBW sprawi, że ciało będzie bardziej jędrne, stonowane, jednak trudno byłoby „zagapić się” i doprowadzić do nadmiernego przyrostu masy mięśniowej. Można za to liczyć na zwiększenie siły, poprawienie kondycji i samopoczucia.

Jeśli chodzi o panów, to mogą oni skorzystać z tego treningu, będąc zarówno w trakcie budowania masy mięśniowej, jak i w czasie rzeźbienia ciała. W tym pierwszym przypadku należy w czasie ćwiczeń zmniejszyć liczbę powtórzeń w obrębie serii, a za to skupić się na technice wykonywania ćwiczenia z większym obciążeniem. Natomiast podczas pracy nad rzeźbą warto przygotować mniejsze obciążenie, lecz wykonywać więcej powtórzeń.

Jak zacząć?


Przed przystąpieniem do treningu należy upewnić się, że nie mamy przeciwwskazań do odbywania treningów siłowych oraz że jesteśmy w stanie wykonać wszystkie ćwiczenia poprawnie. Martwy ciąg lub przysiady mogą wydawać się proste, jednak bez odpowiedniej techniki stanowią okazję do nabawienia się przykrej kontuzji. Dlatego warto rozważyć podjęcie współpracy ze specjalistą. Wykwalifikowany trener nie tylko przygotuje dla nas optymalny plan treningowy i pomoże wytrwać w ćwiczeniach, lecz także zadba o nasze bezpieczeństwo.